در زمان­ های دور، حدود 500 سال پیش از میلاد مسیح در یونان، زمانی که بنیان بقا و علم با یکدیگر در هم آمیخته شد، غذای مردم آن دوران هم از این منظر بی نصیب نماند و سوسیس و کالباس به صورت یک نوع از فراورده های متنوع گوشتی به نام سالامی وارد عرصه مواد غذایی شد که از همان ابتدا طرافداران بسیار زیادی پیدا کرد.   در آن زمان گوشت و سیر را له می کردند و سپس به خاطر طعم فوق العاده ادویجات هندی، به مخلوط گوشت و سیر، ادویه هندی اضافه می کردند و برای فرم دهی به آن، مواد را در نی می ریخته و دو طرف آن را می بستند تا مواد بیرون نریزد و سپس آن را میجوشاندند و در روده های گوسفند و گاو بسته بندی می کردند. با این فرآیند، سوسیس و کالباس، هم آماده ی خورده شدن و هم زمان ماندگاری آن در دمای محیط بیشتر می شد.   بعدها، تندروهای مسیحی، خوردن سوسیس و کالباس، این غذای پرطرفدار را ممنوع کردند. این موضوع در زمان استالین اوج گرفت و او نیز، خوردن سوسیس و کالباس را، ممنوع اعلام کرد.  سوسیس و کالباس هم در شرق و هم در غرب طرفداران زیادی دارد اما چون غذای اصلی شرقی ها سیب زمینی، برنج و گندم می باشد در غرب بازار داغتری دارد.   سوسیس و کالباس در ایران، در اوایل سده 1300 شمسی، توسط یک روسی به صورت خیلی مختصر تولید شد و رفته رفته بعد از چند سال و افتتاح اولین کارخانه تولید سوسیس و کالباس، وارد بازار اغذیه فروشان تهران شد.
  امروزه برای تهیه سوسیس و کالباس از گوشت (گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوشت بوقلمون، گوشت شترمرغ و گوشت مرغ) به همراه سبزیجات معطر، ادویه، آرد، تخم مرغ، پنیر پیتزا و ... استفاده می شود.   انواع مختلفی سوسیس و کالباس در بازار موجود است که به دلیل اضافه شدن افزودنی های زیاد، تاریخ مصرف و انقضای طولانیتری نسبت به گوشت دارند. از انواع سوسیس های موجود در بازار می توان به کوکتل پنیری، کوکتل ویژه، کراکوف، هات داگ، سوسیس آلمانی و ... اشاره کرد که بسته به میزان درصد گوشت موجود (30 درصد، 40 درصد، 50 درصد و ...) و همچنین پنیر پیتزا و سایر مواد مغذی و طعم دهنده ی موجود در این سوسیس ها، قیمت آنها متفاوت است.   مواد تشکیل دهنده کالباس نیز مانند سوسیس می باشد و به نوعی همان سوسیس های بریده شده و برگ برگ شده هستند که همانند سوسیس در غذاها وعده های مختلف از آن استفاده می شود و انواع مختلفی دارد: ژامبون گوشت، ژامبون مرغ، ژامبون مخلوط، بیکن، مارتادلا و ... . که مانند سوسیس ها، قیمت آنها بر اساس میزان درصد گوشت موجود (30 درصد، 40 درصد، 50 درصد و ...) در این کالباس ها، نیز متفاوت است.   سوسیس و کالباس را می توان هم بصورت خام و هم سرخ شده استفاده نمود و با اضافه نمودن چاشنی های مختلف، مزه دلپذیر و فوق العاده ای را تجربه نمود. ترکیب سوسیس و کالباس با پنیر پیتزا و سیب زمینی سرخ شده طعم دلچسب و به یاد ماندنی را برای مصرف کنندگان آن به همراه دارد که با توجه به مواد موجود هم در سوسیس و کالباس و هم در پنیر پیتزا و هم در سیب زمینی، به عنوان یک وعده غذایی کامل می تواند برطرف کننده نیاز مصرف کنندگان آن باشد.  

علی رغم شائبه و تبلیغات منفی موجود در رابطه با مواد تشکیل دهنده سوسیس و کالباس ها، پخش رهسپار با سابقه طولانی و درخشان در حوزه پخش مواد اولیه فستفودها و رستورانها، به فستفودها، رستورانها و مصرف کنندگان اطمینان خاطر می دهد که سوسیس و کالباس هایی که توسط پخش رهسپار تامین و توزیع می شود، کاملا سالم، بهداشتی و همراه با مجوز بهداشت می باشند.